Groeistuipen

De jonge padelsport loopt tegen groeistuipen aan.

padel samenwerking

De jonge padelsport loopt tegen groeistuipen aan. Het aantal spelers en padellocaties blijft maar toenemen, in binnen- en buitenland. Padel wordt daardoor interessanter voor commerciële partijen. En dat heeft weer gevolgen voor de organisatie en sponsoring van toernooien. Want er dienen zich steeds meer partijen aan als sponsor en organisator. Tot nu toe was het World Padel Tour (WPT)-circuit van het voedsel- en drankconcern Damm - naast het kleinere en meer op Amerika gerichte A1 Padel-circuit – vrijwel de allesbeheersende toernooienreeks.

Inmiddels is een nieuwe, grote en rijke investeerder verschenen: Qatar Sports Investments, een vermogensfonds dat sport wil promoten, waaronder padel. Dit bedrijf is bezig een alternatief toernooicircuit op te zetten naast de bestaande padelcircuits onder de naam ‘ Premier Padel’. Met hoger prijzengeld en meer glamour, met padellocaties in wereldsteden en met het bieden van veel wereldranglijstpunten vormt Premier Padel een behoorlijke concurrent. De FIP (Internationale Federatie voor Padel) ziet deze partij wel zitten. De spelers ook, laten ze via hun spelersvakbonden weten. Echter, de profspelers zitten contractueel aan hun WPT-contract tot eind 2023. Hierdoor ligt er een verplichting op de profspelers om aan alle 28 WPT-toernooien mee te doen. Dus kunnen ze niet (of nauwelijks) ook nog meedoen aan andere padelcircuits.

Gelukkig zien WPT en Premier Padel in dat ze moeten gaan praten. Bij een zo jonge en springlevende sport is het zonde om elkaar de kooi uit te slaan. Over een paar maanden wil men vormen van samenwerking hebben gevonden. Dit alles met als doel “developing the sport to the next level worldwide”.

En nu maar hopen en duimen dat het lukt.